Powered By Blogger

lørdag 8. desember 2012

ORD I ENSOMME ROM - s37-37 (Bok 5/12) *S.Lauvaas

                                                                           FRED av M.Skjelbred



DIKTE

Jeg kan ikke dikte hvite roser,
Eller natt og måne.
Rådyrøyne ser meg kanskje,
Eller jeg er svak?

Å dikte noe som vekker liv,
Er umulig under stjernene.
Jeg bærer på en skulder
Og et ufødt dikt.

Hvite roser kan dikte seg selv
Inn i stuer og tempel.
Men jeg er bare et frø,
Og trenger hjelp til å spire.

Å dikte et maleri til en svale
Som kommer igjen og igjen,
Det er stor kunst.

Jeg kan ikke fly,
Men beveger meg i landskapet,
Og ser bilder av fire små.
Og de er hjelpeløse.


HØST

Å sette sammen bokstaver til ord,
Er som å høste gull i en åker.
Ord forviller seg i vinden,
Og er som engler.

Høsten kommer imot oss
Med alle sine gaver.
Og vi bukker og neier som barn
Som har lært å takke.

Ordene gjør oss vakre, og speiler vårt liv.
Vi planter ord i hagen,
Så vi har noe å dele med andre.
Og i åkeren går vi fra ord til ord
Med et ydmykt hjerte,
Og takker for alt.

Sigve Lauvaas
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar