Powered By Blogger

mandag 3. desember 2012

ORD I ENSOMME ROM - s2-5 (Bok 5/12) *Sigve Lauvaas





s.2-5

ORD

Ord kan åpne dører til en ny verden.
Det er befriende når ordene åpner seg
Og blir til rom og hus med varme.

Ordene kan bevege oss, eller stenge for kraft og lys.
Ordene har makt til å gi liv, eller slå i hjel.
Ordene kan møte oss med kjærtegn, eller hat.

Ta imot de gode ordene, og gjem dem i ditt hjerte.
Ordene vil lyse for oss på veien, og gi oss nytt håp.
Ordene er rom vi kan bo i - og hente ny kraft.

Ordene er byggesteiner til en ny virkelighet.
La de varme ordene være i din hånd, og i din munn,
Så du får leve lenge i landet.


REISE

Ikke alltid kan vi planlegge reisen.
Over natten kan været skifte,
Og vi må forandre kurs.

Vi strekker oss ut over store hav og vidder.
Flyet pakker oss sammen,
Og trappene blir til en vegg.

Høyt reiser vi, og solen skinner.
Vi reiser dag og natt, uten opphold,
På vei til eller fra et sted.

Omkring oss er vennlige farger og åpne dører.
Vi vinker og reiser hele livet,
Til vinteren tar oss igjen.

Hvor langt, eller hvor lenge skal reisen vare?
Er opp til den ene, som folder seg ut
Som en fallskjerm for alle.


TOGREIS

Time etter time drar vi med toget.
Vi reiser på skinner fra A til Å.
Og solen står opp, og den går ned.

Når lyset mister sin kraft,
Er vi hjelpeløse,
Og vi lever i et ensomt rom,
Som skygger av lik.

Togreisen går på skinner mot et nytt land.
Når dagen er slutt kommer månen
Med alle sine stjerner på slep.

Å reise er tidens ekko, å reise i fart
Er en flyktig virkelighet i tiden.
Vi flyr som fuglene før reisen er slutt.


ROM

Våre rom er åpne,
Og avisene brenner i ovnen.
Håret er pyntet,
Og kjøkkenet dufter av ny bakst.

Fjellet har stengt sine porter,
Og vi flyr i vinden.
Det er seinhøst,
Og vi er fremmede på jorden.

Vi har rom på flyplassen og i toget,
I båt og bil og trikk.
Med et ord kan rommet bli delt,
Og vi er sammen på veien.


ORD

Ordene i våre hjerter
Er som blomster på stien.
Rundt oss er lauv og strå
Som fyker i vinden,
Men i ordene er vi sol og sommer
Og kjærlighet.


SNU RYGGEN TIL

Ord kan også bety noe annet
Enn det en gjerne vil.
Språket mellom mennesker må læres.
Ordene er musikk
Som bryter barrièrer og setter spor.

Vi kan forstå at noen ikke forstår,
For ordene har mange fasetter.
Vi må lære å lytte,
Og legge det andre kinnet til.

Flyktige ord er innelukket,
Som gamle tøfler, eller flyktninger
Med sår på kroppen.
Hver gang vi møter disse ordene
Må vi være våkne,
Og kjenne om ordene er fra Gud.


KROPP

Jeg har en kropp som er unik,
Selv om jeg ikke er den eneste i byen
Med øyner og hjerte,
Og en hånd med nelliker.

Jeg møter andre som en bror
Med skjelvende hender.
Jeg er oppriktig, gammel og sårbar,
På vei til mine arvinger.

Jeg har en kropp som en leirkrukke,
Og jeg er mykere enn stål.
Pottemakeren modellerer og gir av seg selv
Som en gave til livet som roper.


HISTORIE

Hver har sin historie,
Og tråkker over grenser hver dag,
For å møte sin elskede, eller for å klage
Og dømme den som er bak oss
På veien til Paradis.


VINGER

Mennesker har vinger
Og flyr over hele jorden.
De river vevstolen i stykker
Og rykker trærne opp med rot.

Himmelens vinger bruser
Som vinden i skogen, som bølgene
I Øyhavet, der Sivert og Lisa bor.

Jorden blir kastet hit og dit som en ball,
Og menneskene blir forvirret.
Ørnen flyr med breie vinger
Med nebbet fullt av blod.

Det er ikke lenge igjen før kulden setter inn,
Og folk ber om en smule solvarme.
Sola er menneskenes venn,
Som gjerne banker på døren din,
Og gir deg en rolig natt.


BOSTED

Der jeg bor er veien bratt,
Men fuglene finner seg til rette,
Og katten Timian.

Det er ikke langt til folk,
Og veien går opp og ned,
Med trær på begge sider.

Jeg bor i en kvernhusbakke,
Og kjenner lukten av havre og bygg.
De gamle hadde nok å gjøre.

Jeg er lenket til stolen, og ser
Hele verden rase forbi.
Men i mitt høye tårn kan jeg lese.
Ordene er mine venner.

Jeg bor i et spennende land
Med olje og fisk, og rot.
Alle har nok med sitt,
Og jeg sitter alene igjen.

Sigve Lauvaas 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar