Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

HÅPET LEVER Poesi 2017-2 Kp2 *Sigve Lauvaas


Håpet lever-Ill.

Kp2


JEG SER

Jeg ser lenger enn sol og måne.
Der er ingen skyer mer.
Jeg ser en ny himmel, og en ny jord.

Jeg ser gjennom stengte dører,
Og kjenner språk fra mange land.
Jeg ser med et dypt hjerte
Hva som skal skje.

Urolig vær, og urolige bølger
Skyller oss bort.
Bare noen blir igjen,
Og kan klynge seg til fjellet.

Når hav bunnen åpner sitt veldige gap,
Renner vannet i havet ut.
Da skjer noe merkelig, - hav blir land,
Og ørken blir åker jord.

De gamle av dage står opp igjen,
Og livet begynner på nytt.
Snart blomstrer vår hage – som før ein gong,
Men nå tar det aldri slutt.

Bær og frukt, og alt som er godt,
Vil pryde vårt paradis.
Og engler vil tjene oss - der vi er,
Og slekt møter slekt som søsken her.
I de levendes land er Gud.


TILBAKE

Så er vi kommet tilbake,
Og står ved en kilde – som aldri blir tør.
Vi er greiner på treet, en brikke i alt
Som skapes av kjærlighet.
Vi lever, og er en gave fra himmelen.
GRØNN VÅR

Ser du de grønne trær
Som strekker sin hals fra jorden.
Melk spruter fra alt som lever i dag.
Vi er fattige, men rike av kjærlighet
Som skal redde verden.

Hvite roser i grøfter og kjerr
Bøyer seg i støvet.
Reven og bjørnen sier farvel
Og vandrer - til alt er over.

Menneskene roper etter en ny dag.
De bærer tiden med seg.
Lykken er bedre enn drømmer og dikt.
Et barn er et under fra Herren,
Og menneskebarnet sover.

Men, i dag må vi våke og be
For jorden, som snart går under.
La alle leve, og gi oss din fred,
Mens villdyret hyler i verden.

Send engler til oss. Og redd oss
Fra Djevel og død.
Gi oss en grav når solen går ned
Og møt oss i paradishagen.


SOV

Natten har sovet, menneskene sover.
Det dufter av lik. Roser sover,
Og navlestrengen er klippet av.
Men, det kommer en ny tid for Israel.
Jeg drømmer, og ser gjennom et gitter av regn;
Graven er tom. Og jeg blir løftet i skyer
Som en engel i blått.
Jeg er over alt, som en stjerne fra Gud.


VEND BLIKKET

Vend blikket mot stjerner.
Mysteriet i rommet forteller om Gud.
Se tegn i sol og måne.
Lampene er ikke slokket ut.
Det er ennå tid å leve.

Se gjennom stengte dører.
Aksen snur mot en evig himmel.
Hvert ord er lys fra en blå portal
Hvor mennesker går inn og ut.
De søker sannhet og visdom.

Vend deg mot stjerner som aldri sover.
Den nyskapte jord skal bli din.
Hver soloppgang er et stort mirakel.
Hvert menneskebarn er et frø.
Guds tanker er levende ord.


SENTRUM

Alle er i sentrum.
Vi er strengen som må til
For at sangen skal åpne seg
For hele verden.

Guds tanker lever i oss
Som en spire til Edens.
Vi skal vokse inn i sentrum.
Skaperen fullbyrder sin plan
Gjennom våre liv.

Enhver av oss kan løfte blikket
Og se en ledestjerne
I ordet som fører barnet
Gjennom ørken, over fjell og hav
Til de levendes land.


HÅP

La oss håpe, la oss tro.
Velsign din sønn og datter.
La kjærligheten bygge bro
I Jesu navn.
Den vil og kan, og alt formår.
Halleluja og amen.

Håpet gir oss liv og krefter,
Skaper fred og løfter oss.
Vi kan se i mørke natten,
Kjenne ånden i vårt hjerte
Som kan skape liv av liv.

La oss håpe, la oss leve
Inderlig i bønn for verden.
Snart er skyen løst i regnet.

Blomster gror i lys og vind,
Som gir oss håp
Og skaper noe nytt på jord
Av evige himmelkrefter.


ORD

Gjennom ordene kan vi se og føle
Bakgatene i verden
Som vekker tanker, drømmer bort
I ørkensand og skyggefjell.

Men håpet gnistrer i menneskenaturen
Som søker svar på livet gåte
I ordet som ble levende på et kors.

Det gir oss trøst i Israel når vi kan se.
Så la oss springe ut i dag som vårens blomst
Mens vi ennå er levende og har et navn.


DVERG

Slå meg ikke ned, slå meg ikke ned.
La meg leve som en dverg i ditt tempel.

Vær meg nådig, Gud.
Reis meg opp or støvet.
Gi meg lys, så jeg kan se.
Ordene er speil av livet.

Hold meg over vannet. Reis meg opp
Til alt er nytt i evighet.
Gi meg kransen din en dag,
Så jeg kan leve.

Under over under følger den som tror.
Jeg har gått i mørket, uten fred.
Alt var natt der ute. Jeg var dverg
Blant milliarder lys i verden,
Før jeg møtte deg.


BEVEGET

Beveget, ordvill, svever frø
Som tanker, luft og drøm i verden.

Speil mitt hjerte, lys min sjel,
Så jeg kan plante ord til lykke,
Føde kunst for galleriet.

Gi meg kraft, så jeg kan gå veien din.
Åkeren er moden. Kornet danser.
Ordene har beveget meg.

Som seil i luft, som båt på havet
Bølger jeg med tryllestaven
Inn til deg, mitt fedreland, eventyr.


TID

Jeg styrer ikke tiden.
Flatt går havet.
Lyngen svaier i den sterke vind.
Jeg vil ut og se.

Jeg løfter mine hender høyt,
Men slukner i min iver
Etter åndens kraft. Jeg er forlatt,
Og grubler over navnet Gud.

Tiden rår. Og menneskene roper
I hver pust til ham
Som gav oss alt i brød og vin.
Han gav oss kjærlighet.

Vi lever ut vår drøm
I tidens bølger over hav og fjell.
Vi lever nå, som skrevet står,
Og dør en hellig vinternatt.

Jeg styrer ikke fluktens steg.
Vår lengsel er hav og lys.
Der møter vi en engel snart.
Et tegn på tid og evighet.


MELLOM OSS

Mellom menneskene er et rom,
En melkevei, en stille brønn.
Der kan vi binde våre sår,
Og drikke velsignelse og trøst.

Imellom oss er nåden stor.
Og solens glans er gull på jord.
Vi søker frukt av himmeltrær,
Og øyner håp om evig liv.


ENGEL

Han adlyder meg.
Slynget i natten kommer han inn,
Engelen min,
Og lyser som nyfødte barn
Og palmegreiner.

Han kommer i aften og drømmer min drøm
Om å bryte lenker.
Han kommer fra Gud med lengsel
Å se alle som lever
Som engler i hellig lykke.

Han kommer til alle som venter
Å høre hans røst i åpent landskap i vest,
Der vinden roper av glede
Og trøster alle fra nord
Med et nyfødt barn, Israel.


LÆRDOM

Belær meg ikke.
Himmelen bretter ut sitt lys.
Ordene bøyer kne – og velsigner
Alle som hører, alle som lever i nåden.

De som slumrer må vekkes opp.
Døde må vekkes or graven.
Røtter er lærdom fra sjel til sjel.
Vi lærer av skog og fjell, og stjerner
Som blinker vår vei.
Vårt liv har evige røtter, og greiner
Som løfter seg i lyset.

Det er vårt håp, en barnebønn
I nattestorm og ørkensand,
At vi må se en morgensol i Israel
Før havet tørkes ut og jorden revner.


H.Kihle-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar