Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

TAL FOR DØVE 2017-4 Poesi Kp4 *Sigve Lauvaas


Maleri2-Ill


Kp4.

VIND

Den som lytter
Hører vinden i glaset.
Den kommer og går
Som gjester om kvelden.

Vinden er tidlig
Som solstreif i garden,
Og leker og sloss
Som en hjemmeglad katt.

Båten er livet
Som reiser med sjelen.
Vi møtes en morgen
Når båten er reddet i land.


LYS

Gleden over lyset, dagen,
Gir oss styrke til å leve.
Alltid har vi samme smaken,
Og kjenner trøst i rommet.

Månen ruller, stjerner blinker.
Jorden snur som folk på hjul.
Her er barn med ønskekvisten.
Lyset roper i vårt indre:
Lås kirkedøren opp. Hør mitt ord.
Slipp solen inn, så vi kan leve.
Din kjærlighet er lys på jord.


INNERST

Innerst i sjelen er sølv og gull,
Ord som er født for å vokse.
Fuglen flyr varsomt – og gir oss trøst,
Som barnet som lever i mitt hjerte.
Det synger lys over jorden vår
Til åkeren er moden.


HUSET

I dette huset bor jeg.
Det er mitt hus.
Jeg taler for de døve, og tolker
Det andre sier.

Jeg handler med tapet,
Og ser at veggene blir fine.
Huset lever i min sjel
Som dine ord fra Getsemane.

La meg høre stemmen din,
Som lever i mitt hjerte.
I huset mitt er mange rom.
Ditt ansikt lyser over alt
Og velsigner barnet.


BÅTEN

Båten ligger ved brygga,
Og plutselig blir det storm.
Snart springer alle for å redde liv,
Og havet fosser, og vinden uler.
Bergveggen stuper i mørket
Og roper med frådende vinger,
Og båten synker i havet.

Det er håp for alle som lever i dag.
Båten skal hjelpe oss over.
Den som er liten, trenger en mor og en far,
Og en engel som ikke sover.
Båten er ordet som seiler med oss
Til en ny og fargerik by,
Der alle er reddet i land.
  

FRED

Det er fred på jord.
Det er fred i våre spor.
Men hva som kommer etter oss,
Vet bare Gud.

Fred er veien vi skal gå.
Det er det vi tenker på -
Når havet gynger i vinterstorm,
Og vi er våkne.

Fredens rike er et ord
Som er hos alle folk som tror.
Det fødes kjærlighet i oss
Og evig fred.

Takk Gud for natt og dag,
For himmellys og daglig brød.
Vi synger glad ditt navn i kor. 
Du er vår bror.


DU

Det er du som er livet mitt.
Jeg er en del av deg.
Jeg er et korn som vokser vilt
På livets kjerrevei.

Du fører meg mot stillhet, fred,
Der jeg kan tenke fritt, og tro.
Jeg føler glede, sorg, som før,
Og merker at jeg hører til.

Ditt brød, din vin, er alt jeg har.
Og det er mer enn nok.
Jeg drikker kildevann, og ser
Et bilde av et hellig kors.


OVERALT

Overalt synger fugler,
Og barn leker.
Åkrene modnes mot høst,
Og jeg ber:
Forlat vår skyld, og rens oss,
Du Herre som lever i meg.

Lær meg å alltid elske
Ditt navn som helbreder og lyser,
Så alle kan se.

Overalt stiger varme fra havet
Og bretter seg ut over land.
Og regndråper væter vår ørken
Så frø kan spire og gro.


TØRST

Jeg tørster etter visdom,
Og drikker din skål.
Jeg tørster etter levende kilder,
Og favner ditt ord i dag.

Under stillhetens blanke stjerner
Kan jeg møte ditt ansikt.
Jeg ser blomster og trær puster
Og synger som fugler i våryr glede.

Jeg tørster etter mer visdom,
Og favner hvert ord fra din munn.
Jeg lukker meg inne, og leser
Til kraften kommer inn.

Svaret kommer med engler,
Og fyller mitt hjerte med håp.
Ditt navn er hellig, min lovsang.
Du skjenker meg vin og brød.


SMIL

Sol smiler.
Vi smiler til hverandre.
Smil i tåke og regn.

Våkne med smil,
Kjenne smil fra naboen
Som åpner vinduet.

Smil gir krefter, og skaper fred.
Det løfter oss. Vi føler glede,
Kjærlighet, nærhet.

Vi er sammen i denne båten.
Livet bærer oss gjennom alt
Til vi slutter å smile.


VENN

Du er en venn,
Og betyr så mye.
At nettopp du er til,
Får isen til å smelte.

Et ord i rette tid
Gjør livet til en dans.
Trø varsomt i tunet
Til en venn som gråter.


DRØM

En drøm om tiden etter tiden
Har jeg opplevd. - Har du
Kanskje sett i et syn
At englene går opp og ned?
Vi sitter til bords i hagen
Og snakker med venner, og lytter
Etter brusen, og navnet –
Som gir oss alt.


SKRIV

Skriv mine ord til et minne
Om dalen og fjellet som våker.
Og trøst de som sover i dag
Med et smil.
De trenger et lys for å se.

Jeg vet det er kveld på jorden,
Og soluret tikker mitt liv.
De andre som vandrer får kjenne
Vinden og kulden.
De måler seg også med Gud.


NATT

Natten roper i vinterstorm.
Døren er låst. Vi sover -
Og vet ikke hva som skal skje.
Vi våkner og teller stjerner.

En natt kommer engelen Gabriel.
Jeg tror det er siste timen.
Jeg løftes fra jorden, og flyr
Til en ny og vårkledd himmel.


HÅP

Håpet i hjertet får skjønnheten frem.
Det fødes en sang i dalen.
Det stiger et kor i oppstandelsen
Av snøkledde barn fra jorden.

Håpet lyser veien frem.
I begynnelsen var vi engler.
Det strømmer glede og jubelsang
Fra instrumenter og snøkledde vinger.  


ALDER

Tung er min alder. Håret gråner.
Det evige liv er min trøst.
Den første morgen
Bak lyse gardiner,
Forteller min stjerne,
Du lever i dag.

Begynnelsen ender, brønnen er dyp.
Jeg undrer og undres
På alt som er skapt.
Og ingenting er skjult.
Selv golde ørken
Skal våkne til liv.

Min alder stuper som vann i fossen.
Mitt hav er uendelig,
Men båten trofast.
Jeg speiler himmel
Og kjenner navnet.
Ditt navn er nåde og kjærlighet.

Nå ser jeg lyset, og vinger bruser.
Forvandling taler.
Det skjer et under
Når livets port blir åpnet.
Men ånden bærer sjelen
Til englene en dag.


DINE HENDER

Steinene taler.
Dine fingrer skriver mitt navn.
Slettene er grønne, fjellene hvite.
Alene er ingen som lever i dag./

Er dette min klode, mitt nye hjem?
Dine hender løfter meg.
Jeg ser ditt ansikt, - og barn som stråler
Fra alle verdens land. 


LYS

Fra ingen steder kommer lys
Og gir oss liv i overflod.
Fra ordet har vi skapelsen,
Og engler synger lyset ned.

På jord, i dag, vi feirer han
Som kom og gav oss vin og brød.
På opprørt hav, i bitter strid,
Er han et lys fra evig tid.

Usynlig kom han til oss ned
Og gav oss kjærlighet og fred.
I alle gaver som vi får
Er livet størst, og daglig brød.

Fra ingen steder kom ditt navn
Som vekte tro og tvil i oss.
Nå ser vi klart den usynlige
Som slettet synd på livets tre.


KOM

Kom før verden blir til stein.
Kom, gi oss nåde, ufortjent,
Så vi kan leve i ørkenstorm
Og kjenne at du elsker oss,
Før sol går ned.

Kom med din lindring, trøst ditt folk,
Så vi kan se din kjærlighet.
Og høste glansen av ditt smil,
Og synge navnet ditt på jord,
Som og i himmelen.


Maleri2-Ill.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar