Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

STEMMER I TIDEN Poesi 2017-6 Kp1 *Sigve Lauvaas


Israel-Ill.


Kp1.

MITT HJERTE

Døde mitt hjerte,
Hadde jeg ingen håp om liv.
Ingen blomster på graven,
Ingen arv i vente.

Overlevde jeg døden
Som barn i denne tiden,
Kunne jeg danse, spille fiolin.
Mine ord vokser i hagen.

Avgrunnen venter.
Et øyeblikk er hendene kalde.
Jeg finner ikke ord,
Men har et hemmelig hjem.

Snakker mitt hjerte?
Kommer jeg som en fugl
Med et hemmelig språk
Når de døde våkner?


TRE

Tre vokser sammen.
Mennesker går tettere
For å holde varmen, våkne
Et øyeblikk som venner på reisen
Til de levendes land.

Drømme på en øy, over grensen
Som en fredsfugl, kjenne
Varmen av jord og himmel, byen
Som aldri sover, et menneske
Som er Gud lik.

Tre vokser, skogen brer seg,
Danser inn i en ny tid.
Kjærligheten er kald, ord bøyer
Som greiner i vinden.


PILETRÆR

Gråt ikke piletrær.
Gråt ikke i døden. Friheten venter,
Fremtiden ligger ved kai.
Landsbyen blir hjemsøkt
Av fortidens hunder.

Jeg går til de blå fjell, strekker meg
I luft, og gråter. Verden bedrar,
Språket bedrar. Bøndene maler sitt korn
Forgjeves. Himmelen lyser
I rødt med en grønn sigd.


ANNERLEDES

Vi skjuler våre ansikter.
Kunnskapen er i oppløsning.
Visdommen holder vi på avstand.

Forvandlingen skjer når lyset kommer
Og åpner hjertedøren. Da taler
Ansiktet, gyller de grå vegger
Og løfter taket til himmelen.

Tusen år var vi nedbøyd
Før ordet fikk vokse, og navnet
Gav oss melk og honning, velsignet
Barnet med veldige vingespenn.

Verden var såret, fattig og syk
Etter lange netter i mørke.
Den ene var borte, og ingen sang.
Bare spøkelser levde i rommet.

Orkide, tulipan, fiol, min venn.
Du skal komme en dag som en engel
Og åpne en tusen år gammel port
Til de evige boliger. Jerusalem.


ORD

Ordene dine er som løse tenner
Som forteller hudflaten, øyner og ører,
Eventyret om de blå fjell
Langt bortenfra.

Jeg kjenner mystikken i ordene
Som handler om å tape eller vinne gehør
I folkemassen, der visdommen
Vanskelig vinner grobunn.

Ordene kan ikke bli oppbrukt, dø
Av mangel på lys. De taler sitt språk
Som barn fra et rent hjerte.
Det er ikke ordene som forpester verden,
Men syke mennesker.


Å LØFTE

Løfter vi hverandre mot stjerner,
Elsker vi med ord og gjerning
Hvem vi er i lyset?
Kjenner vi den ene som elsket oss først.
Navnet løfter oss dag for dag,
Og vi glemmer å takke.

Et barn blir løftet, et ord, et fjell.
Veldige krefter i skapelsen løfter jorden
I en evig sirkel om seg selv.

Vi kysser og klemmer barnet,
Og vet at vi lever.
Vi løfter den hjelpeløse, og gråter
Når sykdom truer.

Våre ansikter lyser i rommet
Med fødselsmerker. Vi puster
Og ber om nåde. Vi har lært Fadervår
Og kan dø i fred.


LYKKE

Lykke i en kveldsol, en fugl
Som setter seg på taket,
En smule vind fra vest,
Et bittelite brev i posten, en pakke.

Alt er lykke i en sirkel av varme tanker,
En pil av kjærlighet,
En sirlig skrift med navnet
På den du elsker. Et eventyr.


TID

Det er styrke i tiden, fjellet,
I et ord som holder hva det lover.

Et hjerte som kjenner visdommen,
Har kilden som venn og bror.

Tiden åpner seg og ler, kjenner
At vi er svake. Den gir oss en stav
Så vi kan gå trygt.


LAUV

Jeg hører lauv i vinden.
En gammel venn sier halm.
Om høsten roper den ensomme,
Ulven uler, regnet pøser ned.

Motorsag hele dagen. Lauvet skjelver.
Så er det en syngende masse
Langs gjerder og skjul. Det klamrer seg
Til luften som virvler og danser
Langs åker og eng.
Skogen blir gjennomsiktig,
Og menneskene går grensevakt med døden.


SALVE

Full er min krukke.
Jeg bærer den på veien
Gjennom natt og tåke.

Jeg gir av det jeg har,
Og får stadig mer.
Salven er kostbar, og rekker langt

Jeg skjuler ikke for noen
At jeg bar kontakt med Gud.
Jeg bærer krukken som mitt hjerte
Til jeg engang er fremme.


GRAV

Jeg trenger ingen gravstein,
Ingen gravskrift.
Jeg trenger ingen minnetavle
Hvem jeg er, hva jeg har gjort.
Enkel skal min støtte være.
Ingen skal plante blomst
Eller et frå av en furu.

En dag har vi alt vi begjærer.
Vi søker et fredelig sted.
Min grav skal ligge ytterst ved forden
Og tale til dem som går forbi.

Ingen trenger bry seg med gullskrift.
Et enkelt minne er nok.
Min grav skal være pyntet av nellik
En uke etter vi går om bord.

Jeg trenger et hjerte som vet alt.
Våre masker er slokket.
I idag hører vi ikke om døden
Graven er tom – for den som lever.

Israel-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar