Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

HÅPET LEVER Poesi 2017-2 Kp1 *Sigve Lauvaas


Håpet lever-Ill.
HÅPET LEVER

Poesi
2017-2
  
Sigve Lauvaas

Nobel Forlag


Ørken-Ill.

Kp1


ET DYPT HJERTE

Innerst i ensomheten er sår og smerte,
Og en form for hat.
Men håpet lever i hjertene våre.
Og alle mennesker søker fred en dag.

Håpet gjenforener, og åpner døren
For kjærlighet, godhet, og varme bølger
Fra det veldige hav.

Alt grønt som lever vitner om liv.
Alt lys fra himmelrommet stråler ned til oss,
Som er forrevne, som klippekysten.

Med åpent sinn kan vi ta imot,
Og blinde kan se
Hele verden hviler i et dypt hjerte
Som omslutter oss med mildhet.
Fra en blå brønn.


LIVET

Livet holder ut år etter år.
Så lenge hvetekornet er modent,
Kan vi leve – og utbre oss som gras.

Som flammen eter seg fram med vinden,
Kan vi høre vår egen stemme. -
Barnemordere. Hør Skriket!
De døde lever.

Livet begynner ved vår tidsrekning,
Og flyter som gras på vannet.
Livet er lys fra kilden som aldri tørker.
  

EUROPA BRENNER

Europa brenner.
De skyter på oss.
I dag er det farlig å leve.

Gatene er folketomme.
Mørket har overtatt,
Og det er ingen vei tilbake.

Integrering er prøvd i tusen år.
Alt er forgjeves.
De spiser vårt brød, vår mat
Med et tilslørt blikk.
De lever ved siden av oss.

Europa brenner, dag etter dag.
Det flammer med lyn og torden.
Grensen er åpen for vær og vind.
De kommer i flokk – som gjester.

Byen er gråblek. De overtar alt.
Vi har ingen steder å reise.
Europa brenner fra morgen til kveld.
Om nettene skriker sirenen.

Våre søsken må flykte.
Det brenner i land etter land,
Over alle grenser.
Vi ber til vår Gud, mens verden bedrar.
Vi lever i nød for søsken.

Av kjærlighet skal isen smelte en dag.
Vi håper og tror på en sommer, en høst,
Med fred over alle grenser.
Og Europa skal stige fra en nedbrent by
Og skinne i solen som blomsten.  
  

KOM

Kom inn i mitt hjerte i dag.
Kom inn med det gode, det rene, det hellige
Som bærer verden,
Som slokker tørsten for liten og stor.
Kom til mitt innerste rom,
Og bli hos meg til evig tid.

Kom inn, kom inn med blomster og frø
Til en deilig sommer og høst.
Kom med grøden, for den er rik,
Som et slott for vår egen bror.

Kom til min hage med jubelsang,
Og full meg med duft fra det høye.
Kom til mitt hjerte, og tenn en brann
Så jeg flyr over alt på vinger.

Kom med ånd, og skap liv i mitt hus,
Så jeg ser den verden som gråter.
Vi trenger din trøst for å trøste igjen.
Vi trenger ditt lys for å lyse.

Kom med ditt ord, og fyll oss med fred.
Gi oss den kraften vi trenger.
Du er det brød som verden må ha.
De hungrer og tørster til døde.

Kom med liv til de tørre bein,
Kom med kjærlighetens milde vind,
Og vann fra de evige kilder.
Kom, og løft oss til Paradis,
Der englene synger til evig tid
For Herren, som gav oss livet.   

  
VÅRT LIV

Vårt liv er kort.
Vår lengsel er grønne beitemarker,
Og frukt i overflod.
Vi ser og lytter fjell som taler 
Til vårt unge bryst.
Et ekko hjaler gjennom folkeheimen
Om fred på jord.

Praktfull ligger bøen, landet vårt.
Så langt vårt øye ser
Er livet et eventyr i blått.
Bak neste sving kan drømmen smuldre opp,
Men i dag skal blomsten stråle frem.
Ja, Gud er god.
Og vi er her som frø og frukt
Fra pol til pol.

Vårt hjerte hører sang og sukk.
Trøst Israel for liv og lys.
Det stråler over verden nå
En stjerne fra Guds himmelrom.
En evig gnist som gir oss alt
I ham som gav oss vin og brød,
Emanuel, vår konge, bror.


SVAR

Jeg kan ikke svare hva som skal skje.
Jeg har ikke ord til å bære verden,
Som er en scene i et drama
Over tusen år, fra Adams tid.

Jeg ser etter spor i naturen,
Og følger stjernene på sin vandring.
Skaperen har naglet et kors
For å oppreise alle som gav sitt liv.
Ordet gir fred.


VENNER

Venner åpner sitt ansikt
Som sol og stjerner.
De smiler og ler fra sitt hjerte
Og erobrer verden med sang.

Venner trøster og gråter
Med dem som sørger i verden.
De møter dagen med glede
Så lenge det heter i dag.

Alt er lagt i hans hender.
Skaperen vet og forstår.
Vårt liv er frukten av kjærlighet
Fra dypet av en blå brønn.


TID

Tiden renner ut i skumringen,
Og fargene blir borte mellom trærne.
Fjellet brytes ned av Gud,
Som rister hele verden med sin finger.

Morgenstjernens lys forsvinner
Inn i skyggens slavedal.
Dagens blomst blir sort som kull
Før dronningen får talt sin sak.

Opphøyet er du trell og kvinne
Som lever tro mot livets kall.
Se frukten skal bli tatt av vinden.
Den løfter sine barn til liv og lys igjen.

  
LYS

La ikke lyset gå ned over oss
Så vi ikke ser hvem vi er.
La lyset tale fra fjell til fjell
Og møte oss der vi er.

La lyset skape forandring i oss
Så vi taler det hellige språk,
Så vi våkner fra søvnen
Og kjenner vår vei.

Lyset er magisk, som tid og luft.
Det skaper, og skaper igjen.
Lyset gir skjønnhet.
Det stråler i oss –
Det lyser fred, harmoni.


HVER DAG

Hver dag er en ny reise,
Hver dag er et trinn mot et mål.
Det er viktig at livet har mening.

Dine øyner ser langt.
Ditt hjerte er en vidåpen dør
For inntrykk og smak.

Alt som er mulig vil åpne seg.
Du må forstå hvem du er.
Om reisen blir kort eller lang,
Må du finne deg selv en dag.

Hver dag er en ny begynnelse
Som skaper forandring, visjon.
Du ser skjønnheten i naturen,
Og kan ikke glemme Gud.


DYPT

Dypt i mitt hjerte er strengene stille.
Noen har sett at jeg hviler i fred.

Dagen har smerte, folk er i fortvilet,
Men jeg drømmer om livet
Og kjærlighet.

Tal til mitt hjerte, du høye som stråler.
Send ditt lys til min bare kropp.
Løft meg fra verden når tiden er inne,
Svøp meg i navnet,
Og gi meg din fred.


GLEDE

Du navnløse, ene,
Som gleder mitt hjerte.
Du løfter min sjel til himmelen snart.
I nøden du berger skipet fra bølger.
Du er et anker for alle som tror.

Du bygger din kirke, som fylles med sang.
Og gleden er stor i de levendes land.
Du taler ordet, så alle kan høre.
Ditt navn er et segl for blinde og døve.
Ditt lys skaper liv fra fjell til strand.

Du trofaste hyrde, du evige bror.
Jeg takker og synger av glede.
Du gav meg livet, din ånd og ditt ord.
Lov Herren for venner, brød og vann.
Syng for den hellige kongen.
  
H.Kihle-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar