Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

STEMMER I TIDEN Poesi 2017-6 Kp3 *Sigve Lauvaas


Israel-Ill.


Kp3.

ENSOMHET

Ingen fred for de som seiler på havet.
Bølgene kommer og går,
Havet jager den fredløse.
Alle som beveger seg i båt
Trenger en los.

Maktesløse er vi på havet,
Som ikke har mål for reisen.
Uten en sikker havn i horisonten,
Går vi til grunne.

Hver mann seiler mot en naken strand,
Og ser et opprørt hav som en bøyg
Å stige over.
Ensom, hjelpeløs, uten Gud
Ruller den fredløse mot vredens maske.
Den som er fri, kan juble
Og takke for livet.


MÅNE

Månen gråter.
Barn dør i sykesengen, på bålet.
Unge lærer ikke omsorg, kjærlighet.
Bak hvite gardiner lyser hvitkledde
Med sverd og sigd.

Barn blir balsamert med taushet.
De som er igjen blir overvåket hele livet.
Månen gråter.

Lørdag etter lørdag samles ungdommen,
Uten å vite at det er hviledag.
Skaperen har talt.
Ånden gir seg selv til menigheten,
Men ikke mange tar imot.
Månen gråter.


HEIMEN

Jeg vokste opp mellom fire vegger
Og med grenser for mitt og ditt.
Jeg gikk mellom sytråd og vevstol
Til jeg ble 4 år.
Så ble det klatring i fjellet
Og utflukter i sør og nord.

Jeg vokste opp mellom åker og eng,
Mellom frukttrær og lyng.
Og veien var aldri lang til sjøen,
Der fisken og båten for.

Snart skulle jeg ut på bølgene
Og friste lykken en dag.
Jeg rodde til Kalven og Hommersåk
Og var blindet for avstand og dyp.


JEG GÅR

Jeg går på en vannski,
På urviseren gjennom livet.
Jeg går der Jesus gikk – i Israel.
Jeg går mellom morbærtre i hagen
Og høster druer og appelsiner.
Jeg går til Jerusalem,
Og hører klokkene kimer der.

Det er en lengsel i livet
Å gå der andre har gått.
Fedrene mine har levd her før
Mellom rekved og slott.

De stolte på Herren i mørkeste natt
Og bad om en fredfull jul.
De hadde alltid olje i lampen sin
Og takket og bad om helse og fred
Så lenge det heter dag.


MINNER

Jeg husker fjellet i vest,
Og fjellet i øst, sør og nord.
Hele fjellgarden er et minne,
Og eiketreet, og bestemortreet
Som gav rikelig blomster og frukt.

Gamle veier i utmark og hei
Åpnet mitt øye for historiens løp.
Der foreldre og besteforeldre sleit,
Går jeg nå som en gammel mann
Og minnes kalver og kyr,
Slekt og venner, naturopplevelser
Som aldri kan skrives med ord.

Med lapp i bukse, med nistepakke
Gikk jeg min tur mot de høye fjell.
Aleine fikk jeg inntrykk og syn
For skaperverket, -
Og hadde engler med meg overalt.


BÅL

Ved kanten av sjøen brenner et bål.
Nyperoser er blitt en frukt.
Skogen gror ved kanten av sjøen,
Der fiskeren dorger.
Årene lyser i lyset av bålet.
Og jeg går i land.

Mellom øyer er horisonten et smil
Av en rødglødende sol.
Jeg beundrer alle underverk i naturen,
Og tenker på Gud.
Så lenge jeg lever holder meg,
Og bevarer meg fra alt ondt.
Alt liv er lys.,
Bål er mennesker som lever.


LØFT BLIKKET

Vinden og stjernene løfter mitt blikk.
Denne ensomme vinter i stuen
Forvandler min kropp.
Jeg vil ut å se.
Jeg løfter min panne og speider i sky
Etter en horisont i der fjerne.

Når mørket faller, er jeg en gjest
Som speider gåtens mirakel.
Tenk dette mumlende hav, denne myr
Som tier som døden.
I ordet finner jeg visdom og kraft
Og lys over veien og tiden.


ENGEL

Ledet av en engel går jeg ut.
Om sorgen hviler over meg,
Finner jeg fred i ordet.
Engelen lytter når jeg ber,
Og himmelen bøyer sin skygge ned.
Da våkner jeg - som om våren.

Engelen hvisker mitt navn i kveld
Og følger meg gjennom natten.
Hver tid og time føler jeg fred,
Når engelen går ved min side.

Fra edens hage er jeg et frø.
Jeg speiler meg i de andre.
Når våren kommer, vokser jeg opp
Mot stjerner og himmellandet.

 
VÅKN OPP

Den tiden du lever i nå
Har avstand og ensomhet.
Du kjenner motstand på veien,
Og glemmer ofte at tiden er nå.

Våkn opp med ditt hjerte,
Og hør bølgene slår mot strand.
Vinden uler i alle kanaler.
Vi blir oppfostret til å tro
Noe andre har funnet på.

Hjernevasket går vi mot graven.
Medieflommen har malt som en kvern
I snart hundre år.
Vi trenger en hyrde som elsker oss
Og kjenner veien vi skal gå.


MUR

De bygger høye murer
Med utsiktstårn og flomlys.
Ingen fiender skal komme nær
Vårt område.

Grensen fra havet til elven
Forteller om viet jord.
Hvem skapte folket og muren?
Hvem gikk syv ganger rundt Jeriko?

Muren er et reisverk
Som skal beskytte de hellige barn.
De fikk sine liv av Herren
Og skal leve til evig tid.

Kan du favne visdommen i ordet
Som lærer om lyset i natten?
Vi ser en stjerne, og følger den
Gjennom muren, til Jerusalem,
Til det hellige tempel.


VAKT

Hele tiden på vakt.
Noen har onde planer.
Hele tiden med øynene åpne.
Vi må lytte etter ulvehyl
Og trekke oss tilbake.

De som sitter på øverste benk
Bestemmer hva som skal skje.
Hvor mye vi kan fortelle,
Og hvem vi kan være med.

Folkevalgt går inn i en rolle.
Å være korrekt gir status og bil.
De sitter som konger
Mens mediehavet bølger sitt eget liv.

De spiller på lag, og forteller løgn.
Sannheten slipper ikke til.
Verden er i endring. Vi tilpasser oss
En ny og vanskelig tid.


BEGYNNELSE

Fra dagens begynnelse kommer du
Med ditt morgenlys.
Og hele verden ligger foran meg
Som et teppe med mosaikk.

Havet går som en bølget åker
Og krysser grenser og land.
Lyset stråler fra livets himmel
Ned til vår jord.

Fra begynnelsen gir du liv og lys,
Og holder oss med din hånd.
Vi er som en blomst, et lite frø
I hagen din, til du kommer igjen.
Da skal vi være deg lik.


GLEDE

Jeg gleder meg til i morgen.
Å våkne til en ny dag er et under.
At jeg lever nå, er mer enn jeg aner.
Hvert sekund er en stor glede.

Mitt hjerte kan ikke fatte dybden
Av alt som skjer.
Menneskeveven er dyrebar og fargerik
Som landskapet. –
Ja mer dyrebar enn alt som er skapt.

Den som kan våkne til en morgen
Med solstreif over fjellet,
Den som kan glede seg over lyset
Som strømmer imot oss,
Er født av Gud.

Fattig er den som ikke kan se
Underet i naturen.
Sommer og høst, vinter og vår
Forteller om en livsreise
Mot evighet.


SKYER

Se skyene.
Vi kan ikke male skyer.
De glir forbi. De seiler sin sjø,
Og kommer igjen en dag
Som et dikt, en regntung sky
Over fjellet, over huset mitt.

Ordene kan ikke kopiere skyer
På flukt fra et opprørt hav.
Vind som jager sender skyer på flukt.
Jeg kan ikke dikte når skyene roper
Og søker et gjemmested.


SPEIL

Himmel og hav er levende speil.
Hvert menneske er et speil
Som forandrer seg fra dag til dag.

Været forandrer seg
Og naturen forandrer seg.
Selv om fjellet bevarer sine former,
Blir karakteren mer oppreist
Når vinteren kommer.

Det lyser i speil og diamanter
Når du går på en islagt vei.
Hvert snøfnugg er speil i verden
Som stjerner på himmelen.

Speil i øyner og ansikt.
Lyset former vår sjel.
Hvert ord som kommer til hjertet,
Og som får leve,
Blomstrer i kjærlighet.


TRE

Et tuntre kan være et skilt
Som ønsker velkommen heim.
Et tre med åpne armer,
Vil favne liten og stor.

Alle mine barndomsminner
Er gjemt i et eiketre.
Med dype røtter og vide greiner
Gav det meg alltid fred.

Nøttene fant jeg om høsten.
De spirte til nye tre.
En skog vokste villig mot fjellet,
Der månen streifer i natt.

Foto-Ill.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar