Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

HÅPET LEVER Poesi 2017-2 Kp3 *Sigve Lauvaas


Jerusalem-Ill.

Kp3


SOL

Tøm solen over meg
Så jeg kan skinne ut i verden.

Engler ser, og kjenner oss
Som landemerker, klippesteiner.
Lyset skinner tett som stjerner
Over bygd og by, min venn.

Blomsterbusk, besjelet står vi
Mellom graner, strekker hals.
Krist’ stod opp, og hanen galer.
Noen har fornektet ham.

Sol i fjellet, over jorden.
Frøet våkner, barnet ser.
Som en engel lyser solen
Inn i hver en fattig sjel.


LØFT MEG

Vi er bare her.
Løft meg over de andre,
Så jeg kan se hvem jeg er.
Brus som en veldig foss eller sjø,
Så jeg våkner en dag.

Gjennom smerte og storm
Skal jeg fødes på ny.
Løft meg fra den skjærende smerte
Som rammes vår by.
La meg få se Jerusalem.

Løft meg i himmelbåten
Når navlestrengen klippes av.
Gi meg kraften i hemmelighet,
Til jeg flyr over land og hav.
Og kan se en veldig sol.


LIVET

Livet har mange gåter.
Dagenes skriftord taler.
Alle er født til å leve
Og sørge ved slektens graver.

Oppstandelsens mønster er livet
I fremtidens hvite skare.
Det evige ser vi ikke,
Men hver skal fødes til seier.

Vend ditt blikk mot himmelen,
Som åpner sin høye port.
Lysets tegn i sol og måne
Forteller om sjelen din.


ÅPEN BOK

Hver dag er en lesbar bok.
Hvert menneskebarn går med opprevne sår,
Og trenger lege og kraft.

Kanskje er landeveien lang?
Og tiggeren sitter ved døren – som en katt
Og venter sin herre med tålmodighet.

Hver dag er et venterom, en gåte
For den som kan lese og se.
Hvert menneske er en åpne bok for Gud.

Lær deg å telle dagene i livet ditt;
Hvor mange kan gi deg visdom og makt.
Ordene taler som aldri før.
Det gjelder å leve nå – i lyset av Noas ark.
  

KOM LYS

Kom inn i mitt hjem.
Kom lys gjennom stengte dører
Og opplys mitt hjerte.

Jeg reiser til stjerner, til et annet land.
Jeg vekkes til live og flyr
Over Israel, gjennom alt.

Snart kan jeg se usynlige ting.
Jeg vandrer i solrike dager,
Og kroppen blir løftet gjennom luften
Til et mektig fjell.

Kom lys inn i mitt hus.
Strål med en himmelsk glans.
Skriv navnet på alle som lever i forventning,
Og møt meg når klokkene ringer til fest
I Det nye Jerusalem.


KAMP

Jeg har utkjempet en kamp.
Hver dag er en reise mellom bokstaver og tall.
Musikken spiller, og tonene flyr.
Jeg er født til å elske, men har ingen ro.
Hver dag må jeg forsake nåden.

Rystende står jeg og venter på døden.
Mitt ansikt er beveget av kontraster og flukt
Fra en annen virkelighet.
Mitt hjemland har født meg på ny
Med sin åpne og kjærlige favn.

Beskyttet av mektige grenser
Har jeg funnet en ny identitet i skyggen av Betlehem.
Bevar meg, trøst mine søsken i dag
Som kjemper for fred i verden.


LIV

Ut av mitt liv kommer lyset.
Og lyset er kjærlighet.
Det renner fra evige kilder,
Og gir meg fred.

All skjønnhet i verden har lyset som kraft.
Den bølger i tidens ekko.
Den er som et levende åndedrag
Som gjenløser og fornyer.

Livet på jord er et speil av tro,
Et avtrykk fra evige tider.
Alt som har liv vil bygge en bro
Mot ukjente mål i det fjerne.

Stjerner skal lyse, og solen, vår venn,
Så lenge vi lever i verden.
Og slekt føder slekt, som frø til en skog.
Det blomstrer i skiftende tider.


GYLDNE BLADER

Det lyser i gyldne blader.
Det bølger i menneskehav.
Og musikken fra skog og lier
Bruser i fjell.

Det fosser i gyldne blader.
Gullet fra lyset ditt.
Barnet forstummer i glansen av Gud,
Som løfter det opp til seg.

Brødre og søstre skal lyse.
Jorden skal stråle i stjerneglans.
Og engler skal fly som gyldne blader
Over Jerusalem.


FJELL

Å løfte et fjell med hendene,
Å berge døden i land,
Å være en far for alle folk
Forteller om Skaperen.

Nærmere deg vil vi komme,
Se deg som bror og venn.
Gi oss et måltid vin og brød
Før livet i himmelen.

Løft våre ord til ditt hjerte.
Vi lovsynger Herren, vår Gud.
La barna kjenne ditt alter,
Og frels oss fra tyrani.


LYS

Det driver i snø.
Det driver av lys over hele jorden.
Og en stjerne er på vei til mitt hus
Med budskap om fred.

Angsten er borte. Jeg lever,
Og skriver noen vers til en bror.
Stig ned i lysglansen, kjære.
Min søster er tretti år.

Lys over trær og blomster.
Lys til hver dal og grend.
La byene vokse med kraftige føtter
Og lyse av kjærlighet.

Det driver regn over jorden,
Og frukttrær og planter gror.
Lyset favner alt med varme hender
Og gir oss et gjenreist liv.


SE

Se menneskebarn, se lyset.
La trær være trær.
La brødre og søstre se navnet,
Som lyser klart.

Se hele verden i lyset.
Det skinner i levende ord.
Det lyser en stjerne i verden
Som gir oss fred.

Se fjellet gløder i solglans.
Døden er lagt i grav.
Vi ser at vi trenger en himmel,
Og en ny jord.


I DAG

Ser du meg i dag.
Trærne vinker til meg.
Snart er det kveld for alle,
Og natten kommer.

Tal til døve og blinde.
Åpne hver hjertedør.
La lyset bli født i livet vårt
Hvert sekund, hver dag.

Tegn meg på fjellet,
I dine hender, på stille vann.
Tegn meg i måne og sol,
Og favn meg som en engel.

I dag vil jeg leve og se.
Jeg vil løfte mine ord
Inn i din vidunderlige verden
Av materie, sjel og ånd.


HÅPET

Israel er håpet,
Kapp det gode håp.
Alle barn har føtter, hender.
Trærne skjelver.
Høsten åpner seg i modne bær.

Håpet er et hjerte,
Jordens navle, øye, øre.
Alle vet at våren kommer.
Nytt som barnet, tiden roper:
Det er sommer. Fjellet blomstrer,
Ørken blir til edens hage,
Paradis og himmel nå.

Israel, velsign vår verden.
Gi oss håp, så vi kan leve, vokse
Inn i fremtidslandet.
Vekk oss før vi går i graven.
Skriv det navnet på vår panne.
Pust din ånd i våre liv.
Gi oss håp, velsign vårt barn.
Jerusalem, Jerusalem.


LYS

Hver spire er lys.
Ørkenen blomstrer.
Barnebønner stiger opp til Gud.
Nåden skjelver som et åkerland.
Gi fred til ditt folk, trøst med ånd
Og kjærlighet.

Profetiens vinger skal lyse klart
Over unge føtter.
Drømmer om lys og velsignelse
Skal åpne veien til paradis,
Løfte de sultne og trette bein
Til et evig lys av kjærlighet.

I.Horpestad-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar