Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

STEMMER I TIDEN Poesi 2017-6 Kp4 *Sigve Lauvaas


Høst-Ill.


Kp4.

JEG HILSER

Jeg hilser våren velkommen
Med varme og lys.
Jeg hilser livet som sprudler og ler
I skogen, og i hagen min.

Jeg hilser hver morgen velkommen
Med kjærlighet fra Gud.
Jeg hilser fred over jorden
Og fred over vandringen min.

Jeg ønsker med smilende hjerte
Hvert barn velkommen, hver blomst.
Alle som ber om nåde og fred,
Er velsignet av Gud i dag.

Jeg hilser vårvind velkommen
Og bølger som ruller mot strand.
Jeg hilser hver fugl, hver spire
Som løfter vårt fedreland.


BLOMST

Å våkne en morgen
Og se blomster i mange farger
Kranse vår jord… Det er et under.

Blomstene vokser – som jeg og du,
Til livet ebber ut.
Vi stirrer mot himmelen og drikker sol.
Vårt hjerte lever i kjærlighet
Til Gud, - som gir oss alt.

Livet er en gave.
Vi synger med i kor.
Velsignet alle blomster.
Velsignet far og mor.


ÅR SOM GÅR

Du skal ikke telle vintrer,
Men somrer med lys og liv.
Du skal se etter varme dager,
Og netter som løfter vårt hjerte
Mot himmelen.

Tell ikke snøfall og is, min venn.
Se etter grønne blad.
Se etter blomster i mark og li,
Og tenk på din skaper.
Våren og sommeren kjenner du vel.
Om høsten kommer mørket
Og griper tak i deg.

Selv om du er en vårblomst,
Har alle en tid.
Vi lever og dør som fugler, et tre.
Men Gud holder sin hånd over oss
Så lenge han vil

Tell ikke sykdom og plager,
Men år med vennskap og fred.
Tell gleden det er å våkne en morgen
Og kjenne at alt er vel.
Kroppen fungerer. Vi ser i speilet
Et bilde av Gud.


REGN OG SOL

Det drypper fra taket,
Det synger og danser i trær og kratt.
Blomstene rister i vinden.
Det drypper fra grein og gras.

Nå er det tid å hoppe i sky.
Våren har komt med litt regn.
Og solen skinner over fjellet i sør.
Hele verden smiler i dag.
Regn og sol er venner,
Og jeg og du.


GRENSER

Vi lever i grenselandet.
Vi er gjester på jord.
Midt mellom lys og mørke
Stiger en morgensol.

Våren har livskraft til alle
Som løfter sitt hode opp.
På himmelen vandrere en stjerne.
Guds øye, det følger oss.

Livspust kommer varlig
Og vekker hver spire, hvert frø.
Av ingenting skapte Gud verden.
Og ordet ble vin og brød.


BLOMST

Det spirer i blomsterbedet.
Påskeliljer stig fram.
Snøen glir bort i sola,
Og blomsten smiler og ler.

Det synger i fjell og vidder,
Og bøen er yr av lam.
Det breker av nye under
Som ser dagen for første gang.

Blomst i marka er kjærtegn.
Hver blomst er en øyensten.
Som barnet er blomsten en gave,
Gud gir oss av kjærlighet.

Liljer og prestekrage,
Hestehov og forglemmegei
Vokser i blomsterbedet
Gud skaper – på livets vei.


GRÅGÅS

Jeg våknet av grågåstrekket.
En plog av vinger mot sør.
Årvisst kommer de tilbake
Når tiden er moden for det.

I dag vil jeg vinke til alle
Som løfter sine vinger i plog.
En gråkald morgen mot høsten
Setter de kursen mot sør.

Til våren er flokken tilbake.
De hilser med en morgensang.
Jeg våkner og ser i glaset
Når grågåsa kommer igjen.


HØST

Det finnes en høst for alle,
Et liv med mørke og lys.
Det finnes skyer på veien,
Og frostnetter med gule blad.

Vi søker varme og sommer.
Men høsten kommer igjen.
På høyfjellet kryper snøen
Og vinden uler i li.

Bondens avling er høstet,
Og roen senker seg ned.
Trærne mister sin fine stas
Og vinker med nakne greiner.

Det finnes en høst for alle.
Mennesket må en gang dø.
Om solen skinner og lyser,
Er søvnen vår beste venn.


VINGER

Vinger i luften.
Barn rekker hendene ut.
Det svever en sverm av bier.
Gud, gi meg en honningskål.

Jeg hviler på dine vinger.
Hvert ord er en fugl, et frø.
Med vinden skal alt få vinger.
Vi møtes i det himmelblå.


SOL

Solen er aldri syk,
Den er aldri bortreist.
Solen holder liv i meg,
Og gir meg sitt brød.

Solen streifer mitt ansikt
Og reiser fra by til by.
Over alle land i verden
Finnes en morgensol.

Solen gir lykke i livet,
Som løses opp en dag.
Andre får smake solens frukt
Når vi møtes og tenner lys.

Solen er evig som ordet
Og hilser verden med sang.
Menneskebarnet får kjærlighet
Og levende vann.

Solen gir åkeren vinger.
Barnet skal spise seg mett.
Vi planter ord som skal vokse
Mot stjerner, mot himmelen.


FADER VÅR

Fader vår.
Ditt navn er dyrebart.
Vi tørr ikke sove, får ikke fred,
Uten å møte ditt ansikt.

Vi er barn av denne verden,
Og lytter etter stemmen din.
Fader vår er bønnen
Du lærte oss å be.

Om månen står stille,
Om solen er rød som blod.
Du er den samme for alle,
Og hjelper oss livet ut.

Den som ber, skal kjenne
Kraften i navnet ditt.
Fader vår er himmel.
Ditt barn er barnet mitt.


SPRÅK

Språket dør ikke nå.
Dialekt kan greine seg ut
Og sette nye skudd.

Et menneske samler ord
Og fester blikket
Mot jordens underverk.

Fjellet er søyler i livet,
Som ordet og navnet ditt.
Språket er en åpen kilde
Mot mitt hemmelige hjem.

En dag skal jeg dø alene,
Men språket skal lyse klart,
Som mor og far.


NÅR DU VÅKNER

Når du våkner
Er det et grønt tre i hagen din.
Når frukten er moden, er det høst,
Og bonden samler grøden.

Når du våkner danser barna
Og minner om et hjerte av gull.
De kommer som perler til verden,
Og blendes av feber og skrik.

Jeg drømmer på min grein
Og vinker – til alle jeg ser.
Når du våkner, kan ingen tie
Om alt det som skjer.

Døde står opp or graven.
Blinde ser.
Jorden er rund som en fotball.
Barnet forkynner fred.


PUST

Vi puster inn og ut.
Vi puster for nabo og kjente
Til solen går ned.
Vi puster dråper av kilden

Det bølger i pust over jorden.
Min ektefødde datter har fred.
Hun ligger i mold og sover
I keiserens nye klær.

Pust all skapning for livet.
Det flyter en vakker elv.
Og engler seiler med hvite segl
På det endeløse himmelhav.

Hav og himmel-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar