Powered By Blogger

søndag 12. april 2020

STEMMER I TIDEN Poesi 2017-6 Kp5 *Sigve Lauvaas


Israel-Ill.

Kp5

MØRKET

Mørk er skogen, mørk er natten.
Frosten herjer land og by.
Trær står sammen i en klynge
Som små barn i eventyr.

Mørk er skogen, lyset stuper.
Fjellet synger langt fra folk
Stormen uler. Havet drønner,
Før det blinker i et kors.

Det er mørkt i hus og hytter.
Kulden gir oss lønn for strev.
Snøen jager gjennom landet.
Barnet ber om kjærlighet.

Mørk er skogen mens vi venter.
Lyset er en morgensol.
Snart vil vårens klokker kime.
Blomster smiler over jord.


STJERNER

Himmelen er fylt av glitter.
Hver morgen hilser vi en skål.
Engler drikker melk i luften.
Barn og unge brenner bål.

Det er tid for glade sanger.
Lek og latter følger med,
Stjerner danser gjennom natten.
Vi er født til kjærlighet.

Finn hverandre, fyll ditt beger.
Drikk av vinen fra i fjor.
Frem i dagen skal vi alle.
Vi er barn av denne jord


DØREN

Du står utenfor en stengt dør.
Du ligger på dine knær.
Du kikker i nøklehullet, og tenker:
Kjære Gud som vet alt.
Gi meg en nøkkel, et ord.

Jeg har flakket omkring i verden
Og sett mennesker –
Både utenfor og innefor.
Mitt synsfelt er begrenset,
Men du ser alt. Du som er over alt,
Du som er døren. Gi meg en nøkkel
Så jeg kan leve i hundre år.


I LYSET

Jeg kommer ut av søvnen,
Ut av skallet, til morgenlys.
Jeg kjenner bildet på veggen
Av kongen, av Gud.

Jeg kommer i lyset
Med et ansikt som stråler,
Og varme hender.
Jeg kommer i vinden som jager,
Og møter deg ved døren.

Du er som et ekko fra paradis,
En fugl fra en annen tid.
Du er en blomst i lyset.
Du er et speil i mitt speil.

Jeg kom ut av mørket.
Jeg lengtet etter din kjærlighet.
Så fikk jeg kjenne nåde.
Du løftet meg, og bar meg
Over alle grenser, mot evighet. 


KLEDNING

Hus har kledning som folk og dyr.
Styrken ligger i veden.
Ære og høytid forlenger mitt liv.
Min kledning er som lauv på trærne.

Etter en tid er det høst og kaldt.
Jeg står naken igjen som fjellet.
Bølgene skyller min fot, min kropp.
Helt til issen løper bølger fra havet.

Båtens skrog synker som stein.
Når huset er modent brytes det ned.
Som vær og vind fortærer min sjel
Blir kledningen støv mot høsten.


STILLHET

I store byer er stillheten dyp
Som et verdenshav.
Jeg går i land på en øde øy
Og hører gresshopper, og tøffende lyd
Fra gamle fiskebåter.

Mitt hjerte slår. Det går mot dag,
Og fuglene skriker.
Det blåser opp, og bølgene slår.
Stillheten begraves i natten,
Når stjernene blinker.

Denne verdens larm er borte nå.
Jeg seiler på min egen sjø,
Og taler med meg selv om alt.
Jeg kvitrer av glede over sol og regn
Og speiler meg i lyset.
  

BEVEGELSE

Menneske er i bevegelse.
Mine røtter graver seg stadig dypere,
Og erobrer nytt land.

Vi etablerer oss på jorden,
Mens stjernene beveger seg,
Og stirrer på oss – som ville høns.

Vi er ikke alene, men jages
Av tidens krav og løfter. Fjellet skjelver
Og slår sprekker. Vi dør.


NAVN

Vi bor i vårt navn.
Vi har en sjel og en kropp.
Vår ånd løfter seg med årene
Som trær og gras.
Vi vekker evigheten tilbake.

I begynnelsen fikk vi et navn
Som et pass for reisen.
Vi levde i landflyktighet
Til vi steg i land, og slo røtter
Som vokser høyt mot stjerner.

Vårt navn skal lyse.
Som søyler og spir, som fjell
Og lanterner. Vi skal vi vinke
Til alle vi møter.
Vi er evigheten i et hellig navn.
  

VIND

Vinden blåser opp. Vind fra havet
Vasker fjellet, dalen, alt.
Vinden gløder i latter. Solen smiler.
Barn leker ved stranden.
Det er julekveld.

Jeg går ut og møter vinden
Som seiler over hustaket, slynger seg
Fra tre til tre i voldsom fart.
Jeg ser en kvinnekropp i dansekjole.
Det er vinden som leker gjemsel.
Og det er julekveld.

Jeg skritter over Kongens gate,
Og slår ring om Jerusalem.
Snart kommer prinsen fra Galilea
Og gir meg et navn.
Jeg er født inn i denne verden.
Hver kveld er en julekveld.


LYS

Kom frem i lyset.
Jeg vet ikke hvem du er.
Ditt ansikt lyser i grenselandet
Mellom tegn og drøm.

Du drikker min vin.
Ditt hjerte omgir meg.
Ditt lys er vakrere enn diamanter.
Denne verden er en blomstrende hage.

Det lyser fra alle vinduer.
Øyner lyser. Ditt ansikt følger meg
Med begjær og latter.
Du er en forunderlig sol.


TIDLØS

Den tidløse sang
Er sangen om fred for Jerusalem.
Syng for det utvalgte folket,
Og søsken i alle land
Som kjemper for ordet og lyset.

Den tidløse sang er om vennskap,
Sannhet og lykke på jord.
La alle vi kjenner få møte kjærlighet
Da klinger en bjelle.
Da våkner Gud.


SMIL

I dag kan du smile.
Din munn taler sannhet.
Dine øyne er vakre.
Ansiktet har linjer fra far og mor.
Dine lepper er blomster og smil.

Det stråler fra pannen, og håret
Bølger som en kornåker i morgensol.
Du er rik som en prinsesse.
Dine rynker vitner om tillit og håp.
Du er søt som kirkevin, og vakker
Som en himmelblomst.
Du vekker meg med ditt smil.

Den elskede er ikke langt borte.
Ta min hånd, kjære.
Du er alltid min edleste gave,
Min kjærlighet. Du er min øyensten.
Ditt smil holder meg i varm.
Du er kraften i blodet mitt.
Du er livet. 


ENGEL

En engel på himmelen.
Engelen kommer med et budskap
Om fred på jord.

La oss ikke krangle om engler.
Lysets engler er våre hjelpere
Som beskytter og bevarer oss
Fra alle farer.

En engel åpner boken og leser.
Vi må lytte etter englenes glade sang.
Det er julenatt,
Og vi trenger en bror, en venn
Som elsker oss.


KLODE

Kloden er rund.
Jorden buer til alle sider.
Jeg undrer meg over livet
Som ebber for hver dag.
Det faller til jorden som lauv.

Jeg tilber skaperen,
Og gleder meg over ordet
Som gjør livet verdt å leve.

Kloden fører meg rundt solen,
Rundt i verden,
Som snart går i oppløsning
Og smelter som is.

Jeg beveger meg på denne kloden
Som stjerne, et telt, en pust
Som lærer å gå.
Jeg undrer meg over englene
Som bærer oss gjennom alt.


LYTT

Lytt etter stemmer i natten.
Lytt etter en vislende lyd i hele verden.
Menneskene er i bevegelse.
De koker etter begjær.

Syng ved brønnen og ved havet.
Store dikt blir født av en årsak.
En ny begynnelse reiser sol og måne.
Menneskene raver rundt
Som dansende skip.

De angriper alteret, templet,
Og strør sand på de hellige kors.
Menneskene anklager hverandre
Og synger om en ny tid.


FIOLIN

Fiolinbyggeren har fått sitt arvesølv.
Strofer fra Keiserens lek,
Tar oss med til Italia.
Vesuv brenner i hundre år.
Høyt seiler skyene.

Noen er i landflyktighet, og blekner
Når solen går ned. Da hører jeg
Buens kraftige klang.
Fiolinen lever sitt eget liv.
Den forfengelige får alt.
Jeg elsker havet.

Avgrunnen er dyp og mørk.
Krigshandlingene tar slutt,
Og menneskene går i land med musikk
Og varme never.
Jeg lytter til brusen fra havet.
Og snart er alt forbi.

Jerusalem-Ill.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar